Sunday 5 June 2016

Seven wonder of Worlds ...coin ball

Duit syiling bentuk sfera Seven New Wonders of the World


The Mint of Poland telah membentangkan satu produk inovatif ketika "World Money Fair 2015", salah satu acara paling berprestij di dunia numismatik. Dengan buatan halus, syiling sfera “Seven New Wonders of the World” (Tujuh Keajaiban Baru Dunia) menarik banyak minat pada majlis itu.

"Tujuh Keajaiban Baru Dunia", adalah duit syiling sfera pertama ditempa secara terperinci. Duit syiling peringatan bernilai muka $7 dollar dikeluarkan oleh Niue ditempa dari perak tulen. 

Duit syiling ini mempunyai diameter 34.00 mm. Ia berdasarkan peta lakaran tangan abad ke-XVII yang dicipta oleh pembuat peta Belanda yang terkenal Willem Janszoon Blaeu, karya ini sangat menarik seni monetari menggabungkan masa lalu dan masa kini dalam reka bentuk yang luar biasa.

"Tujuh Keajaiban Baru Dunia" bukanlah produk pertama inovasi yang ditempa di Mint of Poland. Semasa "World Money Fair" tahun lepas, syarikat itu membentangkan syiling 3D dalam bentuk piramid, dan satu lagi yang dikeluarkan sempena kanonisasi John Paul II - dalam bentuk kiub.


rss:http://unikversiti.blogspot.my/2015/02/duit-syiling-bentuk-sfera-seven-new.html

No comments:

Post a Comment

HI